Vanmorgen opende ik mijn mail en zag ik dat mijn docent van de opleiding jongerencoach (een extra verdieping op mijn andere opleidingen) mijn huiswerk had nagekeken. Ik ben dan altijd nieuwsgierig naar haar feedback. Natuurlijk zegt een cijfer wel iets maar daar kijk ik vluchtig naar en begin dan meteen te lezen wat ze schrijft.

Jongeren zijn vaak geneigd om meer nadruk te leggen op het cijfer dan op de feedback. De feedback vertelt je zoveel meer.

  • Wat had ik anders kunnen doen?
  • In welk deel van de leerstof mag ik mij nog meer verdiepen?
  • Heb ik dat onderdeel wel goed begrepen, want in mijn beleving klopt mijn antwoord?

Als je op die manier naar je huiswerk kunt kijken krijg je ineens veel meer het gevoel dat je grip op de leerstof krijgt. Het gaat er namelijk niet om wat je fout hebt gedaan, het gaat erom wat je ervan kunt leren.

Helaas krijgen veel leerlingen alleen een cijfer en geen feedback. Zij moeten dan zelf uitpluizen waar ze het goed hebben gedaan en waar niet. Die extra vertaalslag maken is voor hen lastig. Misschien kun jij ze als ouder erbij helpen.

Kijk samen het huiswerk een keer na en bespreek wat jouw tiener van het terugkijken kan leren. Ga dit vooral niet iedere keer doen. Jouw tiener mag echt ook de vrijheid ervaren om het lekker op haar eigen manier te doen.

Ook dat is van groot belang. Het op je eigen manier kunnen doen.

Als ouder heb je toegang tot Magister of een ander systeem om de vorderingen van je kind te volgen. Hoe reageer jij op een onvoldoende?

  • Het doet niets met me. Een onvoldoende haalt iedereen weleens
  • Zodra ze thuis komt ga ik vragen hoe het komt dat ze een onvoldoende heeft
  • Ze krijgt huisarrest om te leren
  • Als ze het cijfer de volgende keer niet heeft opgehaald, ga ik eens rustig met haar in gesprek

Wat je ook kiest, het is jouw manier van omgaan met die onvoldoende, maar is het ook de manier waarop jouw tiener zelf wil omgaan met die onvoldoende?

Voor veel scholieren is het systeem erg benauwend. Jij als ouder weet namelijk precies hoe je kind ervoor staat. Als puber wil je niet alles met je ouders delen, maar hierover heb je als puber geen zeggenschap. Het wordt gewoon gedeeld. En ook nu wordt alleen het cijfer gedeeld en wordt er geen feedback gegeven. Jouw reactie is dus gebaseerd op het cijfer. Jammer, want misschien heeft ze ten opzichte van de vorige keer het heel veel beter gedaan.

Vraag aan je tiener hoe zij wil dat jij met Magister omgaat. Bespreek het met elkaar zodat het niet tussen jullie in komt te staan.